VoF världsrekord i Wikipedia

VoF (Vetenskap och Folkbildning) dominerar och manipulerar Wikipedia så att encyklopedin blir ett propagandaverktyg för nyateism och pseudovetenskap.

Även om man ringar in verksamheten till utvalda teman och bevakning av över 500 artiklar så har man intagit en position via så kallade Wikipediaguerillan som därmed gör att nyateismen ”äger” wikipedia internationellt.

Sveriges Radio och SVT – fallande trovärdighet

Vi är fler som har kritiserat Sveriges Public Service, såväl SVT som SR, för att de blivit språkrör åt VoF.  Igår rapporterade SVT stolt:

Han har världsrekord på Wikipedia

– Wikipedia har ju visionen att göra all världens kunskap tillgänglig för alla människor och jag tror verkligen på den visionen, säger Sverker Johansson.
Till vardags är han chef på forsknings- och utbildningskansliet på Högskolan Dalarna i Falun, men på fritiden producent av artiklar till nätuppslagsverket Wikipedia.

Sverker Johansson är medlem i Vetenskap och Folkbildning, VoF. Tillsammans med bland annat Dan Larhammar har han ansvaret för områdena Kreationism & skapelsetro.

Wikipediaartikeln om Börje Peratt låg orörd under 5 år innan jag började intressera mig för VoF (Vetenskap & Folkbildning) och antihumanisterna (Se SvD artikel). Den granskningen visade på en rörelse som under täckmantel av vetenskap agerade pseudovetenskapligt och ägnade sig åt trakasserier och förföljelse av oliktänkande (Se artikel om prof Germund Hessels öppna brev). Det blev ytterligt allvarligt då det kom fram att man saboterade yrkeskarriärer för forskare, författare och journalister.

Jag har nyligen vänt mig till vad jag trodde var en seriösare Wikipedia nivå än den svenska då den svenska  Wikipedia utsatt för fientlig attack och uppenbarligen till väsentliga delar styrs av en Wikipediapolis organiserade i Wikipediaguerillan med VoF som administratörer. Svaret jag fick var:

Från min erfarenhet av svenskspråkiga Wikipedia så finns det ingen konspiration.
Det finns bara en önskan att texterna ska hålla hög standard och vara källbelagda med oberoende neutrala källor

När jag konfronterade honom med bevisen, en VoFtråd sedan 2005 där man diskuterar vilka artiklar, uppemot 500, som VoF måste hålla koll på svarade han:

Det finns förvisso en tråd på VoFs forum om artiklar som de vill hålla lite koll på.

Jag svarade: – ”VoF och Wikipedia Guerillan har de facto tagit över kontrollen över utvalda poster och teman. Så fort någon utomstående korrigerar eller ändra så återställer man direkt till den tidigare sämre och mer propagandistiska versionen. Sedan hotas sådana som jag med blockering.”

Svaret blev:

Om du bara håller en saklig diskussion och hänvisar till oberoende neutrala källor så brukar det inte vara några problem att få med sig Wikipediagemenskapen på sin sida.
Problemet är när källorna inte uppfyller de satta kriterier som finns för källor.

Osäker på om dessa svar kommer från en som inte är i kontakt med Wikipediaverkligheten eller om han mörkar kan jag bara konstatera att han har fel. Problemet är inte källorna utan att man förhindrar fakta och raderar välgrundade källor.

Om vi tar artikeln om mig så har man rensat bort alla mina böcker och litterära verk. Några av dem innehåller kritik mot just den antihumanistiska och nyateistiska rörelsen.

Börje Peratt

Rädda Humanismen

 

 

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Antihumanister, Vetenskap och Folkbildning, Wikipedia, Wikipedia guerilla och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

