David ”Spito” Eskilsson anför wikipediaguerillans angrepp på Erik Enby

Denna artikel om David ”Spito Eskilsson har legat opublicerad i två år men blev nu lämplig att lägga ut då den tydliggör hans roll i samband med Dr. Erik Enby. Här klargörs också hur VoF driver wikipediaguerillan.

Jag visste i maj 2015 knapp något om läkaren Erik Enby än mindre att han utsatts för mediadrev och förföljelser. Vid denna tidpunkt visste jag heller ingenting om VoFs roll. I min oskuldsfullhet tyckte jag att det borde finnas en wikipediartikel om Enby men fann då bara en på engelska. Utgick från den och översatte några rader för att åtminstone initiera en artikel så kunde andra bygga på. Då jag satt och skrev tidigt en fredagsmorgon i maj 2015 blev den raderad innan den ens publicerats. Jag blev paff. Hur kan någon övervaka artiklar i opublicerade skick. Det var en viss Yger som således har till uppgift att övervaka vissa personer och vissa  artiklar. Hans insats då finns nu inte i historiken?!

Långt senare gick jag igenom redigeringshistoriken på den engelska artikeln och vem är det som går i första ledet när det gäller att trasa sönder den artikeln? Jo denna Spito som också i VoF tråden Kvacksalvaren … så sent som  april 2014 manar till att bevaka den engelska wikipediaartikeln. Vad skulle då inte min artikel om Erik Enby i maj 2015 orsaka?

David "Spito" Eskilsson

Spito – David Eskilsson, f.d. ordförande i VoF Göteborgsavdelningen

Detta är ett utdrag ur artikeln (från 2013) och rör hur Wikipediaguerillan agerar mot bidragslämnare som man anser inte ska lägga sig i.

Vetenskap och Folkbildning – en åsiktspolis på Wikipedia

… Så dyker då en ny wikipediaadministratör upp, hans pseudonym är ”Spito”. Han beordrar mig att inte lägga mig i artiklar ”som jag har ett intresse av”. Därmed vill han hindra mig från att delta, men ge sig själv rätt att gå in på wikipediaartiklar som han har ett intresse av. Detta ”förbud” går mot Wikipediaprojektets intention:

”Välkommen till Wikipedia, den fria encyklopedin som alla kan redigera.”

Den tidigare hovsamma och respektfulla tonen i diskussionen ersattes av något syrligt och jag undrade naturligtvis vad som låg bakom. Särskilt då Spito försåg artikelposten om mig med en STOPP-symbol. Attacken följer tidsmässigt exakt med den dåvarande debatten på NewsVoice. Denne Spito visar sig vara David Eskilsson, ordförande för Göteborgssektionen av Vetenskap och Folkbildning.

Angående intressekonflikter som Spito hänvisar till står följande norm:

”Sätt inte dina egna särintressen och lojaliteter före Wikipedias kvalitet.”

Att det hos Spito föreligger ett särintresse (VoF) och en lojalitetskonflikt gentemot Wikipedia i samband med attackerna är uppenbart. Det utgör ett starkt indicium för att Vetenskap och Folkbildning kontrollerar utvalda poster på Wikipedia.

Jag ska ändå ta Wikipedia-administrationens ord på allvar. Det går ungefär ut på följande:

”Misstro inte försök att bistå och hjälpa till. Kritik har till avsikt att förbättra.”

Det lugnade sig några månader men så plötsligt tog det ny fart den 25 februari 2012 och gissa vem som stod överst på barrikaden jo David ”Spito” Eskilsson, Vetenskap och Folkbildnings ordförande i Göteborg. Vad fick dem nu att attackera posten om mig? Kan det vara så att det sammanfaller med att jag samma dag lade upp en wikipediapost om föreningen Humanism & Kunskap som innehöll texter om VoF? /Slut utdrag

Wikipedia utsatt för fientlig attack

Vad som är intressant i dessa sammanhang är att se hur strategiskt voffare agerar. De kommer i spann, klungor och hordar. Några av de som var mest aktiva under denna period var Adville och Yger möjligen är de bara engagerade och säger sig inte ha med Vof att göra.

En skylt om krav på bättre referenser låg länge trots att varje litet påstående har en stark referens. När det gäller Vofs egna potentater på Wikipedia finns inga sådana krav öht.

How the Guerilla Sceptics are undermining Wikipedia’s neutrality

Hur farlig är Dan Larhammar?

När Dan Larhammar (f.d. VoF ordförande) initierar en utredning som anhåller om anmälan om åtal, som aldrig går till åtal, anses det relevant som wikipediauppgift för en person som Vof länge bedrivit häxjakt på.

Hur farlig är Jesper Jerkert?

När det rör Jesper Jerkert (f.d Ordförande VoF) står han under åtal och rättegång har inletts (2015) för grovt förtal och aktiviteter som kan beskrivas som näthuliganism. Han har tidigare 2012-05-11 fällts för sexuellt ofredande av minderåriga (pojkar). Detta står inte i Wikipediaartikeln om honom.

Vetenskap och Folkbildning i Tingsrätten – Ansvarig utgivare för webbforum stämd för grovt förtal

Börje Peratt

Börje Peratt: Näthuliganismen missbrukar yttrandefriheten

Välkommen till min mediala sida

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i näthuliganism, Nättroll, Vetenskap och Folkbildning, Wikipedia guerilla och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till David ”Spito” Eskilsson anför wikipediaguerillans angrepp på Erik Enby

  1. Ping: ”Jag är skeptisk” medläääm! | Läkaren som vägrade ge upp

Kommentera

