Förnekelseomedvetenhetens terror

Att utmana fördomar och skeptikerrörelsen som ju visat sig vara pseudoskeptiker är egentligen ganska enkelt. Nivån på kunskap och retorik är primitiv och avslöjande.
Att jag försvarar rätten till sin tanke, tro och livsåskådning beror inte på egen tro. Jag är inte religiös. Däremot finns det en avgörande skillnad på hållning till Gud. Och varje människa intresserad av existentiella frågor måste ta ställning till detta fenomen.

En ateist som vet att gud inte finns har trampat ned i pseudoskeptikerns hål. Och det tycks mig mer vara uttryck för en besvikelse på livet som kan orsaka ett neurotiskt ”förnekelseomedvetande”.

Hos vissa kan det ta sig ett fördjupat uttryck i att förfölja dem med andra trosföreställningar och vi har fått nyateismens inkvisatorer med ”nyateismens fyra ryttare” som anförare.

I ett fritt och demokratiskt samhälle gäller mänskliga rättigheter som säkerställer din rätt till tro, livsåskådning och mötesfrihet. Föreningen Vetenskap och folkbildning och Sturmarks Humanister (antihumanister) har under lång tid kränkt dessa rättigheter.

De allra flesta som lockas till dessa föreningar gör det under falska förespeglingar om vetenskap. Inget kunde vara mer fel. Det har också lett till ett strömavhopp av kompetens och akademiker som försökt förändra inifrån men misslyckats. Kvar blir något som utnyttjas för propagandistiska upptåg. Det är uppenbart av deras agerande att något inte är helt friskt.

Med ett neurotiskt beteende på flykt från sin egen självinsikt får det materialistiska egot makten som ägnar all sin negativa kraft åt att pressa ner sig själv i omedvetenhet om egna andliga behov. [1] Märk väl du kan vara ateist och andlig sökare. Det centrala är tolerans och respekt för andra.

När självdestruktiv kaka söker intolerant maka [2] fördjupas neurosen genom ett sektliknande grupptryck. Det utvecklar en pseudomänniskas envetna förnekelser av andras upplevelser och erfarenheter därav begreppets konstruktion. Det är inte medvetande utan ett omedvetande, baserat på förnekelse.

Destruktiva konsekvenser av denna neuros är personlig, intellektuell och emotionell reducering som kan leda till inskränkthetens alla uttryck och det i sin tur kan få destruktiva konsekvenser för andra oskyldiga medmänniskor som bara råkar tycka/tro annorlunda.[3]

På detta sätt har antihumanismen kontaminerat samhället och vunnit viss spridning i organisationer som har ett antihumanistiskt ursprung men som likt en bedragare seglar under falskt flagg [4] och kallar sin humanister och skeptiker. Man kvalificerar sig inte för något av dessa begrepp. Dock pseudoskeptikerns förminskning av sig själv, andra och verkligheten.

Vofs Forum leds av pseudikern Joacim Jonsson som där naturligtvis har ett anonymt nick ”devadatta”. Nicket i sig indikerar just den intellektuella nivån. Efter att Joacims nick har avslöjats tvingas han numera skriva under sitt riktiga namn men fortsätter trakassera människor på sitt forum under ”devadatta”. Här organiseras också den svenska Wikipediaguerillan. [5]

Den förening han representerar skulle kunna göra mycket nytta men har ett agerande som är samhällsfarligt och som under lång tid varit destruktivt för vetenskapen, utbildningsinstitutioner och forskning. [6]

Det vore enkelt att förpassa Joacim Jonsson till antihumanismens och pseudovetenskapens självförnekare men han representerar något värre än så, en förföljarorganisation. [7] [8] [9]

Egentligen är dessa figurer inte värda uppmärksamhet men när vi ser konsekvenserna av ett intolerant och fördomsfullt agerande är det angeläget att avslöja, visa upp och motverka.

Med min tro på människan borde jag vara optimist. Men jag har lärt mig att särskilt skadade personligheter inte kommer till insikt förrän de dör, då det händer att man vänder sig till sin gud. Somliga som vandrar över förstår kanske först då att allt de kämpat mot är en underbar realitet. Hur de då får handskas med sin egen bild av sig själva och insikten om den orättfärdiga behandlingen av alla människor de skadat, ja som det sägs, sent ska antihumanisten vakna.

Vi ska samtidigt vara på det klara med att dessa organisationer verkar för något mycket mer än förtryck av tro och åsikter. I agendan ingår ett skydd för läkemedelsindustrins intressen och mot alternativ/integrativ medicin. Det vore därför synnerligen intressant med en fördjupad journalistisk undersökning av både dem som aktivt verkar inom organisationerna, deras förgreningar och stöd.

Börje Peratt

Referenser
1) Andlighetens och humanismens fiende Länk
2) Nyateisterna trampar ner medmänskligheten Länk
3) Antihumanisternas fientliga profil Länk
4) Humanisterna och antihumaniströrelsens historik – En ulv i fårakläder Länk
5) Vetenskap och Folkbildning – en åsiktspolis på Wikipedia Länk
6) Öppet brev till KTH-rektor Peter Gudmundsson – Ta bort pseudovetenskaplig kurslitteratur! Länk
7) Näthuliganismen missbrukar yttrandefriheten Länk
8) Näthuliganismens sjuka värld Länk
9) Näthat och trakasserier på webben – Ta konflikten eller fly Länk

Några andra artiklar
– Humanismens återupprättelse Länk
– Hårdare lagstiftning mot alternativ medicin? Robert Hahn Länk
– Humanismen – Vem bestämmer reglerna för en ateistisk global världsåskådning? Länk
Börje Peratt: Näthuliganismen missbrukar yttrandefriheten LÄNK

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Antihumanister och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Förnekelseomedvetenhetens terror

  1. AnnaMarthaMaria skriver:

    Jag tycker de där VoF:arna verkar vara en samling underliga personer när man läser deras inlägg Ständiga avsliktliga missförstånd är ledande genom diskusionerna. De tar upp Guds existens i samanhang där religion inte överhuvudtaget diskuteras. De verkar vara fixerade vid saker som inte funkar. Varför saker inte funkar vet de inte själva. Inte ens om de får förklarat för sig varför en sak inte funkar så fattar de inte. Folk får inte äta vad som helst för dem. Inte ens hundar och katters kostvanor slipper undan deras kritik. De tar också upp M. Ribbings vett och ettikett böcker/artiklar till diskustion. Kan man vetenskapligt bevisa att folk som mobbas mår dåligt? De tror nog att folk som mår dåligt ljuger om att de mår dåligt. Deras samveten verkar vara obefintliga. Allt verkar vara relaterat i deras värld till den där Guden de anser inte finns. Borde det inte på ett vetenskapligt forum diskuteras saker som funkar och som existerar. Eller ialla fall enligt dem existerar det är ju deras forum. Man kan inte bota cancer med aromterapiolja tex altså borde man förbjuda det för användning för det som det funkar för. man kan inte bota borelia med massage altså borde det förbjudas att använda som avslappning för trötta muskler. man kan inte bota diabetes med handpåläggning altså finns inte Gud. Det är vad jag får ut av deras forum som jag slutat läsa. Man blir ju fördummad av deras forum. De lär inte ut nåt vettigt överhuvudtaget.

    • borjeperatt skriver:

      Anna, tack för din kommentar. Jag går inte in på deras forum. Endast då någon skickar mig något utdrag som berört mig eller uppmärksammar mig på någon tråd som man anser kan intressera mig. Jag har dock bett om att undslippa sådana tips. Vill ägna min tid åt mer konstruktiv produktion. När jag för 4-5 år sedan följde deras och andras forum konstaterade jag att dessa är förgiftande. När jag nu för någon vecka sedan på uppmaning kollade några trådar fann jag samma mässande inte olikt religiöst beteende. Man upprepar sin negativitet som i ramsor. Huvudsaklig riktning är destruktion, dvs att förstöra för andra. Således är det människans lägsta och sämsta drivkrafter i omlopp. Fördummande och nedbrytande. Så grattis till slutsatsen: ”De lär inte ut nåt vettigt överhuvudtaget.” Nej det handlar varken om vetenskap eller folkbildning./B

  2. AnnaMarthaMaria skriver:

    Hej Börje,
    Själv är jag utbildad i sociologi och teologi. har en svår kronisk sjukdom har varit sjuk i ca 35 år. Är troende sedan jag var litet barn. Jag använder alternativa läkemetoder som har förlängt livet på mig. Jag ber och mediterar dagligen för att det är muskelsavslappande på nåt vis. För ca 9 år sedan var läkarna tvunga att ta bort/sätta ut mina mediciner för min kropp klarade inte av biverkningarna mer. biverkningar som en av vad jag förstått är läkare på VoF säger icke existerar. De påstår att folk hindras att ta fungerande mediciner av alternativarna. När medicinerna togs bort blev min hälsa bättre!! Jag har blivit tillsagd inom sjukvården på lasarettet och vårdcentral och i stödgrupper för kroniskt sjuka att inte nämna religion. Jag får inte tala om för folk att yoga funkar fint. Jag får inte tala om att det är sunt att sköta hälsan. så dessa sk humanister och även de på VoF har fått för stor makt. Varför nån journalist inte redan har granskat vad de håller på med fattar inte jag. Tycker det är bra att du uppmärksammat vad somliga humanister håller på med.
    Tack för allt du har gjort och försöker göra!

    • borjeperatt skriver:

      Tack Anna, för din redovisning av ditt öde och hur du bemötts. Att människor börjar rensa i medicinskåpet och blir friskare är ett känt fenomen. Allt fler gör det och mår bättre. Mängder av medicinska problem som till och med demens liknande status (förvirringssymptom, yrsel, hjärtklappning) har bevisligen upphört med nedskärning läkemedel. Att Yoga och meditation fungerar som helande är också vetenskapligt bevisat. Och här finns t o m på Karolinska Institutet sådana studier. Där har under Martin Ingvars styre funnits en rädsla för att pröva sådana spår men förhoppningsvis är hans makt efter Osherdebaklet nu så reducerat att det nu öppnar för vetenskapens uppgift i opposition mot läkemedelsindustrins vinstintressen. Det finns fortfarande starka krafter på KTH Jesper Jerkert och Sven-Ove Hansson som stöder förföljelse och reducering av alternativa spår. Liksom på Uppsala Universitet under ledning av Dan Larhammar. Att media och journalister inte vågar utföra sin uppgift inom detta område torde hänga samman med starka politiska och kommersiella kopplingar. Men även här måste vi komma till en brytpunkt då journalistisk yrkesheder tvingar fram initiativ och då självcensuren bryts. VoF fenomenet kommer i en historisk belysning att framstå som en skamfläck för svensk vetenskap och folkbildning.Och en liten men viktig parentes, de är inte humanister utan antihumanister./B

      • borjeperatt skriver:

        Jo ett ytterligare tillägg Anna, jag är journalist så också andra som utanför de stora medierna utför ett journalistiskt arbete för att avslöja vad VoF/”Humanisterna” sysslar med. Dock sker det inte på de etablerade mediekanalerna där sådan kritik är ”förbjuden”. DN och SVT är ”lysande” exempel på mörkläggning och försvar för dessa anithumanister och ickedemokratiska krafter. Varför då kan man undra. Vad och vilka är det som skrämmer journalister till tystnad? Vad och vilka är det som istället förvrider dem till propagandister? Nu senast ETC.

  3. AnnaMarthaMaria skriver:

    Ett helt virrvarr av tankar har dykt upp efter att jag har läst mer om dessa antihumanister som du skriver om och jag kan inte kortfattat lämna en kommentar här. Jag hör eventuellat av mig till dig vid ett annat tillfälle. Efter att blivit trackaserad av folk och utsatt för sk nätmobbning har jag tagit bort mina egna hemsidor och mitt facebook konto. Håller på och skriver en bok och mitt research arbete ledde mig först till VoF och genom dem till ditt forum här. Har inte tills för ca ett halvt år sedan fattat varifrån de som hotat mig fått sina underliga ideer ifrån. Jag försöker inte lura cancersjuka människor till en säker död. Jag är inte alternativare utan bara en vanlig människa som blivit botad. demenssjukdom var det de trodde att jag hade. Och en riktigt svår en. jag skulle vara död inom ca 5 års tid. var ca 40 år när de kom med dessa misstankar. sen tog medicinerna bort och nu är jag botad från demensen. Hur många som lider i onödan av att man inte får lov att tala om saker och ting. varför ska inte SVT eller DN kunna berätta om hur man gör en frisk människa till kronisk sjuk. och det händer hela tiden. folk får psykiska sjukdommar och neurologiska sjukdommar av piller som ska vara ”biverkningsfria”. Enligt vad jag har hört ska det bara vara om patienten själv tar medicinerna i fel dosering som de skadar kroppen. har aldrig förekommit att jag har gjort det. och nån missbrukare kan de inte komma och säga att jag är. Det är det som de beskyller mig för, att jag ska ha knarkat och blivit hjärnskadad. Så jag får inget skadestånd och ingen ursäkt. och mitt liv är totalförstört. 35 år i helvetet.

    • borjeperatt skriver:

      Tack Anna jag anar problematiken som rör medicin och jag anar hur du känt dig påhoppad och missbrukad. Jag har sett flera på nära håll som av läkare ordinerats mediciner och som fått en liknande reaktion som du. ”Demenssjuk” blev helt närvarande och frisk då mediciner togs bort, deprimerad och hörselskadad blev återställd, hjärtsjuk blev frisk osv. Överdoseringen av mediciner hotar alla organ i kroppen. Varför VoF och antihumanister stöttar detta är en nöt. Varför journalister och media inte granskar dem är en annan eller antagligen samma nöt. Önskar dig all lycka till med ditt skrivande. Har man varit i helvetet finns mycket att berätta. /B

Kommentera

