Tournesol sturmbannführer i Wikipediaguerillan

Tournesol (voffare i Wikipediaguerillan) har idag stängt av mig från Wikipedia med påståendet att en text jag lagt upp  är ”kopierad från en site som uttryckligen hävdar copyright”.

Som den pseudoskeptiker han är anger han ingen källa. Kanske därför att det är bevisligen jag som lagt upp texten.

Jag redigerade en halvdan text i en artikel på Wikipedia om Extrasensorisk perception och min nya text publicerades 5 januari 2016 kl. 12.40‎. Med insikten om att Voffare skulle komma löpande och ta bort den lade jag sedan upp samma text på Vetapedia (Publicerat den: 5 Jan, 2016 @ 12:54 och på Humanism & Kunskap. Publicerat den: 5 Jan, 2016 @ 12:57

Naturligtvis skenade diskussionen iväg med anstormande wikipediaguerilla.

I diskussionen klargör jag att de är voffare och anser att de bryter mot Wikipedias policy genom att ha ett pseudoskeptiskt förhållande till ämnet och därmed också vara bias, dvs partisk. De försvarar sig men förnekar inte sin tillhörighet. Detta faktum att de är bias, strider mot Wikipedias policy som betonar att man inte ska lägga sig i artiklar som man kan ha ett särskilt intresse av, i detta fall, att motarbeta. Och just denna artikel tillhör de ämnen som VoF bekämpar, dock inte med fakta eller vetenskap utan endast med egna fördomar. Jag påpekar också att den ursprungliga texten tycks härstamma från engelska Wikipedia. När jag nu senare kollar vem som lagt upp den hittar jag VoFs forumadministratör Devadatta*.
(*på wikipedia och Vof-forumet använder man bara nicknames då man är för fega för att stå bakom det man skriver.)

Tournesol * har uppenbarligen mandat att mot Wikipedias policy blockera bidragsgivare. Han har möjligen inte ens försäkrat sig om vems texten är. Han har inte förvarnat om blockering bara helt mot wikipediapolicy utnyttjat sin makt och agerat sturmbannführer.

Hej Stene,

[https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Extrasensorisk_perception&diff=prev&oldid=32248845 Din version av artikeln ”Extrasensorisk perception”] var ordagrant (ner på kommateringsnivå) kopierad från en site som uttryckligen hävdar copyright. Efter så här lång tid på Wikipedia borde du ”’verkligen”’ veta bättre. Jag har blockerat dig en vecka så du får en chans att tänka över ditt framtida deltagande här.

– [[Användare:Tournesol|Tournesol]] ([[Användardiskussion:Tournesol|diskussion]]) 6 januari 2016 kl. 13.01 (CET)

Mot de intellektuellt blockerade står även Gud villrådig.

How the Guerilla Sceptics are undermining Wikipedia’s neutrality

Börje Peratt

Välkommen till min mediala världikipedia

Om borjeperatt

Börje Peratt born in Sweden 1949, producer, writer, filmmaker, director, composer and human scientist received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Background in Swedish Public Broadcast Radio and Swedish Public Broadcast Television. Scientific project "On Origin of Consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches Leadership.
Detta inlägg publicerades i Wikipedia, Wikipedia guerilla och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Tournesol sturmbannführer i Wikipediaguerillan

  1. borjeperatt skriver:

    I diskussionen om blockeringen rusar wikipediaguerillan till och när de inte klarar av att ge bevis raderas mina texter
    Hej Stene,

    Din version av artikeln Extrasensorisk perception var ordagrant (ner på kommateringsnivå) kopierad från en site som uttryckligen hävdar copyright. Efter så här lång tid på Wikipedia borde du verkligen veta bättre. Jag har blockerat dig en vecka så du får en chans att tänka över ditt framtida deltagande här.

    – Tournesol (diskussion) 6 januari 2016 kl. 13.01 (CET)

    Ja du Tournesol det är min text ned till kommatecknet. Jag lade upp den både på Vetapedia och på Humanism & Kunskap för att säkerställa dess existens. Vilken av dessa siter som uttryckligen hävdar Copyright har du inte hänvisat till. Det är en självklarhet att man anger källa om man nu ska döma någon. Det har du således inte gjort. Min text till Extrasensorisk perception publicerades på Wikipedia den 5 januari 2016 kl. 12.40‎. Med insikten om att VoF skulle komma löpande och ta bort den lade jag ganska direkt upp samma text på http://vetapedia.se/extrasensorisk-perception/
    (Publicerat den: 5 Jan, 2016 @ 12:54 och på http://humanismkunskap.org/2016/01/05/extrasensorisk-perception/
    . Publicerat den: 5 Jan, 2016 @ 12:57. Du har således blockerat mig för att jag använt min egen text. Är det så du menar med: ”Efter så här lång tid på Wikipedia borde du verkligen veta bättre”? Man kan annars tycka att det är frågan om en pinsam fadäs och egenmäktigt förfarande. Det som kännetecknar anonyma pseudoskeptiker. Och det är trist att det saboterar Wikipedia. Stene (diskussion) 6 januari 2016 kl. 18.39 (CET)

    Att det är du som författat vet bara du, det går inte att verifiera det faktat. Om om en text tidigare publicerats så blir det plagiat om den dyker upp här. Du kan lösa detta dilemma med ett meddelande till OTRS, men inte med att bara skriva det du skriver ovan. Nu är det ju dock så att den texten refuserats av tre eller fyra här, så knappast någon idé få upphovsrättsfrågan klarlagd.Yger (diskussion) 6 januari 2016 kl. 18.50 (CET)

    @Yger, du har missat pointen i denna tråd. Jag är blockerad för att det påstås att jag tagit upphovsrättsskyddad text. Det är oerhört enkelt att läsa innantill för att få logistiken. Beviset för att det är jag som skrivit vid första klockslaget finner du i historiken på Wikipedia: 5 januari 2016 kl. 12.40‎ Stene. Jag lade sedan över exakt samma text till Vetapedia och till Humanism & Kunskap med insikten om vad som skulle ske här. Det finns ingen ensamrätt för Wikipedia till mina texter. Påståendet om att jag skulle ha tagit en copyrightskyddad text är det angivna skälet att blockera mig. Nå bevisa då att denna text finns upplagt på något annat ställe innan min publicerades på Wikipedia. I normala fall då man trampar i klaveret brukar man be om ursäkt och rätta till. Överraska mig gärna och visa att den sociala kompetensen finns också här.Stene (diskussion) 6 januari 2016 kl. 20.33 (CET)

    Denna sista kommentar raderades:
    MagnusA lämnade ett meddelande på din diskussionssida.
    Gjorde redigering 32294892 av [[Special:Bidrag/Stene|Stene]] ([[Användardiskussion:Stene|diskussion]]) ogjord. Tjafs under blockeringstiden.

    Visst är det underbart att se Wikipediaguerillan krackelera 🙂

  2. borjeperatt skriver:

    Har nu fått ytterligare fyra fem kommentarer med frågor till mig från olika voffare på Wikipedia som grottar in sig hur bra det var att blockera mig. Påståenden från Tournesol om copyrightskyddad text som är helt befängda. Genom att blockera mig kan jag inte heller korrigera hans tokeri. Genom att lägga upp texten på Wikipedia har man accepterat Wikipedias licens. Att sedan lägga upp samma text i en bok eller på nätet tar inte bort att Wikipedia råder över just denna text. Men återigen lysande strategi Tournesol att ta död på Wikipedias yttrandefrihet och demokrati.

    Så här skriver Tournesol utan att ge mig möjlighet att svara på Wikipedia:

    Jag måste fråga – läste du över huvud taget de villkor du godkände? Och oavsett om du gjorde det eller inte – har du haft ett konto på Wikipedia i snart fem år utan att förstå något så grundläggande som Wikipedias licensprinciper?

    – Tournesol (diskussion) 6 januari 2016 kl. 21.50 (CET)

    Det som gäller en text först publicerad på Wikipedia är:
    Denna text är först publicerad på Wikipedia och där gäller licensen Creative Commons erkännande-dela lika 3.0. Det innebär att den är befriad från ©. Författare är Börje Peratt och han kan liksom alla andra naturligtvis sprida den i alla sammanhang utan att hävda copyright även på copyrightskyddade sidor. /BP

  3. Teofil skriver:

    Ja, Tournesol är ett kapitel för sig. Den göken började på susning.nu och närmar sig de 40. Tournesol använder flera trollkonton, varav ett är mer eller mindre halvofficiellt men som aldrig kommer att få några ytterligare privilegier.

  4. Pingback: ”Jag är skeptisk” medläääm! | Läkaren som vägrade ge upp

  5. Larserik skriver:

    Tournesol heter egentligen Paul Lindkvist. Han är född 1976 och verkar aldrig ha haft en fast anställning. Han är inte folkbokförd i Sverige utan på sin mors adress i Liège i Belgien.

  6. Kath skriver:

    Jag har också råkat ut för raderingar på Wikipedia av samma troll … som helt sonika tar bort kritik mot irrläror och villfarelser … Wikipedia är förstört.

  7. Mark Good skriver:

    Skulle gärna ha mer information om Paul Lindkvist även kallad Tournesol

    • borjeperatt skriver:

      Jag vet inte vem denna person Tournesol är och kan inte verifiera hans namn och kan tyvärr således inte hjälpa till med mer info.. Kan bara konstatera att han ingår i det gäng som har till uppgift att säkerställa makten över Wikipedia. De är i grunden auktoritära antidemokrater och antihumanister troligen associerade till VoF vilket sannolikt innebär att de är en del av dem som medverkar till den polisstatsbildning som vi nu ser försöker ta över världen.

  8. jonas f skriver:

    VARNING FÖR ANNIKA64 PÅ WIKIPEDIA. Tar bort korrekta saker för hon personligen inte tycker det skall finnas på Wiki. Användernamn ANNIKA64 på Wikipedia. Mycket farlig person.

  9. Lukas skriver:

    Han är inte klok den tyrrannen och han svarar inte på frågor

Lämna en kommentar