Den altruistiska genen -förord #1

Min forskning om medvetandets uppkomst inleddes på sätt och vis med en intervju med Martin Ingvar kring 1985 och hans studier på fobier (för en dokumentär om stress). Själv hade jag börjat intressera mig för två helt olika fenomen, det ena var placebo det andra var intuition.

Jag tog upp frågan om placebo och undrade om man inte också kunde avbilda detta fenomen som jag menade borde förekomma i hjärna och i nervsystemet.
Min frågeställning då var om det fanns både en medveten och omedveten påverkan på detta självläkande fenomen.

Många år senare skulle jag finna att det finns ett minst lika ursprungligt fenomen som placebo, jag kallade det succébo och menade att det är livets sätt att söka gynnsamma lösningar såväl evolutionärt som i vardagens beteenden. Jag fann också att de så kallade fem sinnen inte räcker till för att förklara varseblivning och dess påverkan på medvetande.

Under följande 20 år använde jag mig själv och andra näraliggande forskares studier som underlag för att försöka förklara och förstå livet (psykologiskt-fysiskt perspektiv) och hur vi kommunicerar. Samtidigt drev egna upplevelser mot en forskning på transpersonella upplevelser.

Hade inte tid för akademiska debatter och råkade inte på Vetenskap och Folkbildning. Men jag var nog kanske omedvetet orolig för reaktionerna på mina fynd och slutsatser. Beställde hem och läste Darwin ”Om arternas Uppkomst” och han uppvisade en liknande osäkerhet inför presentationen av sina fynd.

Jag beslöt att kalla mitt projekt ”Om Medvetandets Uppkomst”. Vilket blev en utmanande titel som sätter myror i huvudet.
Detta projekt tog i perioder oerhört mycket tid och arbetet pågick ibland sju dagar i veckan, ofta från det jag steg upp till jag gick och lade mig. Nyfikenheten, lusten att veta drev mer än tanken på finansiering och eventuell akademisk karriär.
På ett sätt kan man säga att jag hade stängt in mig i en slags vetenskaplig descartiansk garderob. Men trivdes rätt bra med det.
I slutfasen av projektet, kring 2009, öppnade jag upp för till vilken värld mina fynd skulle presenteras. Den var inte som den värld jag mindes från Sveriges Radio och SVT. Då uppmuntrades det kritiska sökandet, nyfikenheten och skapandet. Nu fann jag en värld där dessa vetenskapens goda och naturliga drivkrafter istället ifrågasattes och förföljdes och så hade det varit i flera år innan jag blev uppmärksammad på det.

Småttigheten och intoleransen hade tagit över. Tack vare internet fick detta fåtal av okunniga pseudovetenskapliga mobbare en oproportionerlig spridning och makt som i början kom att förstöra liv och karriär för de utsatta. Jag beslöt att reda ut fenomenet och ta denna tjur vid hornen. Det var inte så lätt då jag senare fann att det var en månghövdad hydra. //

Slut utdrag ur ”Den altruistiska genen” kommande bok som gör upp med Richard Dawkins Den egoistiska genen och med nyatismens följare.

Ett exempel på okunnighetens vulgaritet hos dessa pseudiker är att de tror att en forskningsrapport är detsamma som en lära.

Börje Peratt

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Den altruistiska genen, forskning, Om medvetandets Uppkomst och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

