Skeptikerrörelsen – Ett tack och ett farväl – Erkännandet som försvann

Skepchik en blog av skeptiker där man bland annat förespråkar skepticism och ateism. Då blir annonserna på sidan om att dejta filipinska kvinnor och kyrkböcker om inte lustigt så ironiskt.

Skepchik en blog av skeptiker där man bland annat förespråkar skepticism och ateism. Då blir annonserna på sidan om att dejta filipinska kvinnor och kyrkböcker om inte lustigt så ironiskt.

Idag fick jag tips på en artikel som handlar om hur Christine, en skeptiker som suttit i VoFs styrelse inte bara lämnat styrelsen utan även rörelsen. Och i artikeln förklarar hon varför.
För säkerhets skull kopierade jag hela texten och se någon timma senare var artikeln borttagen.

länken som försvann

länken som försvann

Av detta skäl ser jag ingen anledning till att inte återpublicera artikeln. För säkerhets skull citerar jag inledningen och fortsätter med skärmdumpar.
Vill någon ha hela texten så kommentera med mail.

/Börje Peratt

Skeptikerrörelsen – Ett tack och ett farväl


21 November, 2016

Med det här blogginlägget säger jag tack och farväl till skeptikerrörelsen. Jag avgick visserligen som styrelseledamot (efter tre år!) i föreningen Vetenskap och Folkbildning i våras, och jag gick ur föreningen för ett par månader sedan. Men med det här inlägget sätter jag punkt på riktigt.

Anledningen till att jag en gång sökte mig till skepticismen var att jag är övertygad om att det behövs en rörelse som verkar för att främja fakta och källkritik, som folkbildar om vetenskapens metoder och resultat och som bekämpar vandringssägner och myter. Jag ville också hitta ett sammanhang där jag kunde få utlopp för mitt intresse för vetenskap och forskning, min kunskapstörst och önskan att verka för ett samhälle där viljan att lära sig, och att kunna byta ståndpunkt när ny fakta kommer på bordet värderas högt.

Det tråkiga är att samma anledningar till att jag en gång sökte mig till skeptikerrörelsen är nu anledning till att jag lämnar den. Rörelsen är helt enkelt inte det jag trodde att den var, och om man värnar vetenskap och folkbildning är det inte skeptikerrörelsen man ska söka sig till.

Fortsättning av texten som skärmdumpar för att inte riskera intrång i copyright. Klicka på första bilden så får du texten läsbar.

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i skeptiker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Skeptikerrörelsen – Ett tack och ett farväl – Erkännandet som försvann

Kommentera

