Centern har frångått sina grundvärden, hur har det gått till?

Centern idag beskriver ett övertagande av kuppartad karaktär som uppmanar till journalistisk granskning. En hypotes ställdes upp om varifrån, med vilka krafter och syften och om det finns en sammanhållande gruppering och strategi bakom övertagandet.

Frågan är om det rör sig om entrism.

Entrism: … genom att utifrån en förutbestämd plan låta egna lojala medlemmar söka inträde i en annan organisation, för att där påverka och värva medlemmar till sin egen organisation, syftar till att bygga upp ett inflytande eller helt enkelt ta över den andra organisationen.

Forskning och journalistisk granskning av sådan verksamhet har kunnat identifiera en särskild grupp med hemhörighet inom antihumanism och nyateism, i Sverige representerade av Vetenskap & Folkbildning (VoF) och Förbundet Humanisterna (FH). Dessa systerorganisationer seglar under falskt flagg och med förvillande namn.

Att Vof/FH var samordnade och delade strategi förnekades först men då de avslöjades tvingades de motvilligt tillstå detta. De ingår i en större internationell organisation CSI som sedan några år också driver en Wikipediaguerilla i Sverige med uppgift att bevaka utvalda poster på svenska Wikipedia och att förstöra poster om dem de utsett till fienden.

Kommunikationsforskare Per-Anders Forstorp vid Skolan för datavetenskap och kommunikation på KTH  i samverkan med Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur (ISAK) vid Linköpings universitet, lade 2011 fram en studie ”Makten över Folkvettet” som beskriver denna samhällsdestruktiva gruppering.

Kännetecknande för dem är en pseudoskeptisk hållning, de kallar sig dock gärna skeptiker men ett lämpligare begrepp  är pseudiker.

Målet från början var att ta över utbildnings- och vetenskapliga institutioner, mediakanaler, informationscentra, viktiga företag och även politiska partier.

Till sin hjälp har man en strategi som prackar på skampriser till fiender och premierar dem som lyder.
Sven Ove Hansson (professor i filosofi vid KTH och initiativtagare till VoF) instiftade Årets Förvillare 1987 som sedan dess är ett skampris som orsakat olycka och fördärv för helt oskyldiga människor vars namn etsats in på VoFs hemsida i syfte att stigmatisera dem.

Att som första ”skampristagare” (1987) utse TV producenten Dag Stålsjö var ett taktiskt avgörande grepp för att få alla på SVT och SR att känna obehag och kanske rädsla över VoFs makt att kunna förstöra en yrkeskarriär.

Samtidigt gav VoF en annan TV-journalist priset som ”årets folkbildare”. Strategin är uppenbar. Se här – vi både risar och rosar. Den som dansar efter vår pipa vinner positiva priser. Den som anför orätta tankar bestraffar vi.

För att förstå profilen hos ledarskapet kan man ta del av artikel om Jesper Jerkert fd ordförande i VoF som nu står åtalad för förtal.
De bevakar också journalister och har trängt sig in i stort sett alla medier.

Detta skrämmande ledarskap inom vetenskapen har nu utmanats av internationella forskare som grupperat sig i Skeptical about Skeptics.

Genom avhoppen från VoF och Humanisterna har pseudikergruppen kraftigt  reducerats och föryngrats och uttrycken blivit grövre. Kännetecknet är att deras slutsatser av sammanhang saknar grundläggande fakta och man är inte heller intresserad av dessa. Man anser det räcka med sin egen ogrundade tillfälliga uppfattning.

Något som också kännetecknar dagens ledarskap inom C. Det är då naturligt att man helst omger sig med ungdomar och andra som okritiskt ser upp till ordförande. Denna narcissistiska omnipotens är inte ovanlig hos diktatoriskt ledarskap.

Centerpartiet utsatt för entrism

Jag skrev en provocerande artikel om fenomenet och lade upp den på en Facebooksida som är lojal med dagens Centerledning (Politisk Centerdebatt) där sådana profiler som är associerade med VoF/Humanisterna förväntades dyka upp om min hypotes om dem stämde. Och se det gjorde de. Språkanalys, retorik och anfallsmetod är exakt den som man kan förvänta sig från detta håll. Ja den första erkänner till och med sin samhörighet med (anti)humanisterna. Lägg märket till introt ”Du är lustig du…” . Denna öppningsreplik är ett vanligt raljerande och nedsättande intro från just denna grupp som står under lupp här. Ett annat ”slumpmässigt” samband är filosofi. Den som startat VoF är professor i filosofi och den som startat den internationella rörelsen var professor i filosofi.

Andreas Hämäläinen: Du är lustig du Börje… Det är ett ödes ironi att jag som skeptiker har hamnat i samma parti som en av Sveriges största haverister, dvs du. Och nej, jag är ingen antihumanist. Jag är både medlem i humanisterna och läser filosofi så jag är humanist i båda bemärkelserna. Att du hatar humanisterna och tror att de är människofientliga får stå för dig…
… ta itu med dina uppenbara psykiska problem och paranoia. Medlemmarna i VoF tycker snarare synd om dig och Sassersson..

Så här fortsätter Andreas Hämäläinen sin oförmåga till dialog:

”H&K är inte en seriös förening. Ni är ju helt jävla galna. Det framgår i VoFs tråd om er.”

Och som jag förutspått kom snabbt vof-följarna till Andreas Hämäläinen med Daniel Bartenius och Robert Steffens i spetsen.

Daniel Barteniuss lägger ut ett foto. En person med foliehatt vilket är typiskt sätt inom antihumanisterna för att raljera med sina motståndare. Fredrik försöker tillrättavisa det som jag kallar näthuliganism.

Fredrik Davidsson: Nej, nej, nej Daniel Bartenius. Nu går du till personangrepp igen. Har ni inga kurser i Centern där ni lär er debattera?

Daniel Bartenius: Hur är ett foto personangrepp? samt som Andreas skrev måste ju någon mata trollet

Fredrik Davidsson: Börje Peratt verkar inte vara ett så kallat troll. Han har en åsikt och står för den. Ett riktigt troll provocerar genom att vidhålla en medvetet avvikande åsikt bara för att väcka reaktioner. Jag ser ett utbildningsbehov hos dig…..Bemöt hans argument och håll dig borta från invektiv, tack.

Daniel Bartenius: Och min åsikt är knappast avvikande när det kommer till att foliekonsumtionen ökat flerfaldigat i Börjes närmsta närhandel.

Daniel Bartenius fastställer här sin samhörighet med VoF något som han senare förnekar och Robert Steffens förminskar sin genom att tillstå att man gillar dem på Facebook.

Robert Steffens: Kan för övrigt meddela att jag inte har någon som helst anknytning till VoF, annat att jag gillar dem på Facebook.

Daniel Bartenius: Alltså detta börjar nästan bli lite löjligt, hade ingen aning om vad VoF var innan du började raljera och detta börjar lukta väldigt mycket chemstrails

Efter att ha använt klassiska VoF begrepp och retorik förnekar nu Bartenius kännedom om VoF. Samtidigt nämner han Chemtrails som är ett fenomen som VoF ifrågasatt (liksom jag) och beskrivit som foliehattars område. Ytterligare några personer kommer med inlägg som också bekräftar samhörighet med VoF.

Jag har inte riktat personangrepp men däremot fått mängder av invektiv mot mig själv. Långt efter att jag slutat kommentera går moderator Staffan Danielsson in :

”Börje, personangrepp accepteras inte. Här, du är nära att få ta en paus, ligg lågt nu.”

Staffan Danielsson försvarar således ett stort antal personangrepp på mig och benämner mina upplysande sakliga kommentarer som otillåtna. Jag visste att detta skulle ske så på det hela taget var insatsen mycket lyckad då den avslöjat det som pågår inom C ungdom och riks.

Senare samma dag får jag nedanstående mail som kommentar till min artikel om entrism i Centern.
skevihuvudet

Senare på kvällen ringer en manlig person på min mobil (från ett tyskt nummer +4915175228349) och min fru svarar ”Börjes mobil”. Hon får då höra en skrikande röst som hotar hennes man och gapar vilken djävla idiot han är.

Sambandet med debatten ovan torde vara uppenbar.

Man kan undra över vad jag vinner på att uppmärksamma, granska och avslöja dessa företeelser. Låt mig då säga att jag journalistiskt givit mig in i hetgröten tidigare och mina motiv är hämtade från mycket unga år. Hur kunde diktatorn komma till makten? Hur kunde man undgå att se vartåt det barkade? Varför gjorde inte fler uppror från början innan det hade gått överstyr?

Börje Peratt

Om borjeperatt

Börje Peratt born in Sweden 1949, producer, writer, filmmaker, director, composer and human scientist received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Background in Swedish Public Broadcast Radio and Swedish Public Broadcast Television. Scientific project "On Origin of Consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches Leadership.
Detta inlägg publicerades i Politik och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Centern har frångått sina grundvärden, hur har det gått till?

  1. Pingback: Återta Centern till sin ursprungliga vision! | Börje Peratt utforskare

Lämna en kommentar