Terry Evans vill ha forskning om andlighet och sinnen

Terry Evans-2013-05-07-

Terry Evans utbildare vid Creative Experience har skrivit en artikel ”Terry Evans – Vetenskap och andlighet” som efterfrågar studier på sinnen och andlighet.

Terry Evans önskar en dialog om andlighet och att förmedla värdet av att bli medveten om känslans, emotionens betydelse. Artikeln är en något redigerad version. Den finns även i annan kortversion på Humanism & Kunskap: Terry Evans om vetenskap och andlighet

TEXT: Terry Evans

Personligen tror jag att Albert Einstein erbjöd oss en väldigt värdefull nyckel när han sa: ”Vetenskap utan religion haltar. Religion utan vetenskap är blind.” Religion och vetenskap måste gå hand i hand.

Informationen jag får när jag arbetar som medium har sin egen frekvens, som är unik för mig liksom för varenda människa. Ingen människas sinne är det andra likt; varenda människa tar emot och uppfattar information olika.

En skeptiker som är fast i ett tänkesätt skulle naturligtvis inte kunna uppleva eller verifiera om vi har andekontakt eller ej, eller hur den delen av vårt sinne fungerar.

Om mänskligheten ska utvecklas anser jag att det är dags för vetenskap, andlighet och religion att samarbeta.

Vi är ofta motvilliga till att ifrågasätta oss själva för att bli mer medvetna om vårt beteende. Vi vill inte gärna titta på hur vi uppför oss, moraliskt, vetenskapligt och andligt sett.

Om vi skulle vara villiga att göra detta, så skulle kanske mänskligheten kunna lära sig att skapa en kollektiv resurs, och därmed en möjlighet att bli mer känslomässigt medvetna.
Det är möjligt att detta låter väldigt idealistiskt, men utan ideal vad har vi då att sträva mot?

Handlar inte andlighet trots allt om att omfamna mänskligheten? Handlar det inte om att tolerera individens tro? Handlar det inte om att dela vår kunskap och erfarenhet utan att vara rädd för att någon ska ta vårt syfte ifrån oss?

Det är därför som jag skulle vilja ha en öppen dialog med människor som har egna idéer om mänsklighetens framtid, människor som inte känner att de för att fungera måste tro att de är del av en elit och inte är beredda att lämna sin maktbas.

Min tro på andevärlden står fast, för när jag går in i mitt förändrade sinnestillstånd och vågar lyssna till informationen som kommer från en okänd plats i mitt sinne, fri från intellektets rationalitet, har det erbjudit mig nycklar som öppnat nya dörrar. Därmed har det fört mig i kontakt med en annan form av intelligens som inte kan förklaras logiskt. Det är denna del av det mänskliga sinnet som jag nu anser att det är dags att utforska närmare, för att se hur denna oändliga resurs kan utnyttjas. Förhoppningsvis kan vetenskapliga modeller en dag skapas, som i slutändan kommer att vara fördelaktiga för det mänskliga medvetandets utveckling.

Detta är vad jag menar med: Är det dags att utforska sinnets vetenskap?

/ Terry Evans

Terrys önskan är rimlig. Dags för Vetenskapsakademin att ge stöd till sådan forskning. Svenska Dagbladet inbjuder också till temat ”Nytt om vetenskap varje vecka”.
Martin Wicklin tar upp tråden (?)- Klarar medierna beskriva vetenskapen?
Tänk om just han kunde klara det.

Börje Peratt
Om Medvetandets uppkomst

Om borjeperatt

Börje Peratt born in Sweden 1949, producer, writer, filmmaker, director, composer and human scientist received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Background in Swedish Public Broadcast Radio and Swedish Public Broadcast Television. Scientific project "On Origin of Consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches Leadership.
Detta inlägg publicerades i Om medvetandets Uppkomst, Paranormalt, Psykologi, Vetenskap och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Terry Evans vill ha forskning om andlighet och sinnen

  1. G-H skriver:

    Du menar Martin Wicklin som fick Vetenskap och Folkbildnings pris som årets folkbildare eller något åt det hållet.
    Har inte han förlorat all trovärdighet?

Lämna en kommentar