Näthat toppen på isberget Del 2 – Hämnden

Del 2. Näthatet, en form för hämnd

Här fortsätter artikelserien om näthat med att beskriva fenomenet som sådant.  Man skulle kunna vidga det till andra uttryck och former men jag nämner dem bara för att visa att ett uttryck skulle kunna leda till ett annat.

Stalking och mobbning har samma källa. Även kränkande klotter, event med hånet som utgångspunkt, oprovocerat våld, mordbrand, skolskjutning och terrorism kan diskuteras om de i grund och botten baseras på motsvarande förakt, avund och hat.

Näthatet kan ha olika motiv och upphov. Det kan utföras av en enskild rättshaverist eller en grupp sammansvurna med intoleransen som gemensam nämnare.

6 februari sändes ett inslag i SVT nyheter där några framgångsrika yrkeskvinnor läste upp exempel på anonyma hot riktade mot dem. Denna uppläsning hade lagts ut på youtube och där fått stor uppmärksamhet. Kommentatorsfältet blev snabbt fullt av näthat så det fick stängas av. En polis som utreder sådana fall avråder från att uppmärksamma att man blivit angripen.

– ”Då blir det bara ännu värre”.

Det anses vara kontraproduktivt att inleda en dialog framför allt med anonyma.

Profil

En analys av dem som står för hot- och hatinlägg på nätet tydliggör en profil.

  • Man klarar inte av att uppmärksamma eller identifiera sig med andras känslor och behov.
  • Man har dålig självinsikt och oförmåga att hantera kritik.
  • Man tål inte oliktänkande och anser sig stå över andra och deras värld.
  • Man är arrogant i sitt beteende, i sina attityder och i sina omdömen om andra.
  • Man är avundsjuk på andra och omvandlar det till att störa och förstöra för dem som har det man själv saknar.
  • Man vägrar acceptera oönskade fakta och kallar andra för lögnare och bedragare.

Kan man se dem som förtvivlade människor med osunda behov av att kränka andra för att lyfta sig själva? Eller är det ett drag i karaktären? Finns detta drag hos alla eller enbart hos mobbare? Finns främlingsfientlighet enbart hos rasister eller hos oss alla?
Jo vi kan nog ha mörka drag lite till mans men en människa som har förmåga till empati kan ha svårt att förstå psykopatens beteende lika svårt som psykopaten har att förstå vad medkänsla är.

Det skulle kunna tyda på att det handlar om medvetenhet. Men studier rörande effekter av terapi visar att då psykopaten lär sig mer om hur det fungerar ger det bara en ännu effektivare och farligare psykopat. Emedan det för de allra flesta hyfsat ”normala” innebär att man kan lära sig att bemästra eller förflytta sin ilska. Det får mig att tänka på filmen Analyze this då Robert de Niro som maffiakung skjuter sönder en kudde som terapeuten (Billy Crystal) föreslår att han ska slå på.

Vi kan med allt större insikt styra om ilska och hantera konflikter för att ta oss vidare ur dem på ett bra sätt. Med bra menas att man försonats, slutit fred, funnit någon slags balans och i bästa fall sympati och empati för varandra.

En man värd aktning är inte den som fällt tusen krigare utan den som bemästrat sin egen ilska och sitt eget hat.

Historien uppmärksammar dem som inte bemästrat hatet. De som låter sin ilska över egna misslyckanden gå ut över andra. De som sviker sin religions viktigaste budskap om tolerans och kärlek och istället utnyttjar religion för sitt eget hat och sitt eget hämndbegär.

I Sverige har de senaste åren pågått ett krig där de som hatar religion och tro på andlighet organiserat sig och låter det gå ut över troende och utpekade aktiva. [1]

Misstroendet mot en gudomlig existens och besvikelsen över religiösas tillkortakommanden har bidragit till en ny religion, Nyateismen. [2] Nyateismen har sin grund i materialismen och avfärdar existensen av Gud. Det är väl okej att hysa denna åsikt men måste man avkräva alla andra samma?

Där fanatiska religiösa lär sig terrorism och blir självbombare får nyateisterna lära sig näthatets principer. Jo det finns faktiskt organisationer med internationellt ursprung som har näthatet som en av sina centrala uppgifter och som finansieras från, kan tyckas överraskande håll. [3]

I dessa organisationer finner intoleransen en grupp, en gemenskap och en status som liknar sektens. Det kan därför bli svårt att bryta sig ur. Gör man det är risken att man själv blir utsatt. [4]

Nyateismen är tätt förbundet med antihumanismen och en av deras viktigaste aktiviteter är organiserat näthat.

”You have the right to be offended and I have the right to offend you!”

Vilka är då dessa nyateister?

Vi skulle kunna tro att det är sysslolösa ungdomar och yngre vuxna som ägnar sig åt negativa aktiviteter för att krossa oskyldiga men så är inte alltid fallet. Flera av dem har god utbildning och jobb, de har ofta ett gemensamt intresse för datorer och dataspel. De anser sig dessutom förmer än andra och använder sina förnedrande angrepp till att sänka både ”svikare” och de som har annan livsåskådning.

Åtgärder?

Ett problem hos organiserat näthat är att unga får för sig att beteendet är okej och sanktionerat då äldre förebilder tillåts hålla på obehindrat. Av detta skäl kan det också vara värt att avslöja de värsta och kunna utdöma tillräckligt hårda straff för att avskräcka.

Ett hopp för att kunna stoppa vissa ”destruktörer” på nätet står till Datainspektionen som vill se en lag mot näthat. För att det inte ska bli en papperstiger måste påföljden bli kännbar.

Man kan idag köpa anonyma identiteter på nätet. Genom dem kan man idka illegal fildelning och näthat. Därför måste lagstiftningen justeras så att nätleverantören får ett strafföreläggande om man inte stänger av dem tillräckligt snabbt. Även här är det viktigt med tempo. Insatsen ska ske direkt. Från anmälan till åtgärd gäller en mycket kort tidsgräns.

Censur?

Samtidigt kan man försöka förmå söktjänster såsom Google och även Twitter att medverka till att få bort de värsta angreppen. Många sajter stänger av sina kommentatorsfält. Kanske måste sökmotorer inrätta städpatruller mot näthat.

Det finns idag prejudicerande domar som gör det möjligt att ställa krav på leverantörer så varför inte mot söktjänster. Missbruk bör ge kännbara bötesbelopp för bolag som inte följer lagen men här bör även personliga straff kunna utdömas. Även söktjänster ska stå under pressfrihet med personlig ansvarig utgivare. En sådan strategi kräver överenskommelser på högsta internationella politiska nivå. Det kommer garanterat att utösa en debatt om yttrandefrihet. Det vore bra för den är inte utan ansvar. Idag tar söktjänster inget ansvar alls.

Positiv förändring kräver åtgärder

Parallellt kan politiker, enskilda och organisationer ta initiativ. Ett mål, för en mer tolerant värld, kan ställa sig bakom ett engagemang och tydliggöra hur vi vill ha vårt samhälle. Ett sådant initiativ påverkar förhoppningsvis ”destruktörerna” men ger framför allt stöd till de utsatta. Stoppa Näthatet nu.

Det är dock blåögt att tro att det räcker. Det måste finnas en tydlig strategi som både förebygger och avväpnar näthat.

Det börjar redan i skolan där man bör införa nolltolerans mot nedsättande begrepp. Kränkande könsord, oftast mot kvinnor. Även här krävs konsekvenser för sådana överträdelser. Ungdomars utnyttjande av nätet för nätmobbing är lika illa som kvinnohat på nätet. Att avslöja identiteter och avgränsa möjligheter att utnyttja nätet är ett sätt.

Förebyggande

Viktigast av allt är att bygga ett samhälle som är mer positivt och tolerant och som ger de unga framtidstro, hopp och kärlek. Innebär det ett säkert samhälle? Nä men ett tryggare. Dock vet vi att det räcker med en enda psykiskt skadad människa för att slå ett samhälle med sorg och förblindad skräck. Därför måste samhället tidigt se och ta tillvara på varje individ.

Det är humanism.

Börje Peratt


[1] Det finns kristna (ku klux klan), judar (EDL), muslimer (Al qaida) och hinduer som utnyttjar religionen för sitt hat. Blir de flera så stärker de varandra i sitt gemensamma hat. En trettonårig hinduiska flickas retorik mot muslimska Pakistan.

[2] Nyateism. Begreppet myntat av Richard Dawkins, Daniel Dennett, Sam Harris och Christopher Hitchens vid en offentlig debatt 2007.

[3] Antihumanism  i Sverige representerat av ett par organisationer. Man driver ibland kampanjer och det man kallar folkbildning. Avsikten är ”mental sanering” och att eliminera allt som luktar andlighet, gud och alternativ medicin.

Läkemedelsindustrin med starka ekonomiska motiv finansierar flera av antihumanismens organisationer.

Annonser

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Psykologi, Psykopati artikelserie, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Näthat toppen på isberget Del 2 – Hämnden

  1. Tompa skriver:

    Problemet med en sådan lag kan vara att journalister och annan verksamhet som behöver skydda sina källor från att avslöjas. Man vi måste se skillnaden. Vi kan inte lita på att myndigheter håller vad de lovar med hjälp av lagstiftning. Man måste på något sätt gå runt så att man kan skydda sig och sina källor. Idag sparas inga IP eller inloggningar på flera webhotell. Man inte några fasta disksystem heller som lagrar information. Att sitta bakom VPN och skyddad DNS hur ska man lagstifta bort det. Att krypterade mail en annan? Det finns en del att fundera över innan en lagstiftning blir till så det inte blir en belastning för användare i stället.

  2. Annika skriver:

    Hej! Polisen du pratar om ”En polis som utreder sådana fall avråder från att uppmärksamma att man blivit angripen.

    – ”Då blir det bara ännu värre”.” vem är det?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s