Gud finns i hjärnan!

Pia Hellertz artikelserie om Paradigm publicerad på Humanism och Kunskap har igångsatt en diskussion om Gud, existens – ickeexistens (artikel nr 3). Den har fått mig att här publicera ett utdrag ur en opublicerad bok Gränsbrytare som jag jobbade på under åren 1998-2002. Den blev sedan ett underlag och en rik källa för forskningen om Medvetandets Uppkomst och de böcker som publicerats där.

Gud finns i hjärnan!
Andliga frågor och Gudstro har betydelse för en människas värderingar och livsuppfattning och därmed självförverkligande. Alla människor har ett förhållande till Gud. Antingen man förnekar existensen eller ej så finns Gud i hjärnan. Detta faktum konstaterades av neurofysiologen och läkaren Kurt Goldstein då han opererade på hjärnskadade soldater. Goldstein upptäckte då han kom åt speciella områden i hjärnbarken att patienten fick ut-ur-kroppen upplevelser och ”kontakt med andra sidan”.

”Jag möter mina döda släktingar,
Jag ser Gud!”

Så nog finns Gud om så ”bara” i hjärnan.

Goldsteins medicinska upptäckter kom att radikalt påverka hans uppfattning om människans psyke vilket förde honom till ett samarbete med Maslow och utveckling av humanistisk och transpersonell psykologi.

Den amerikanske barnläkaren Melvin Morse stöder Goldsteins fynd att det finns ett anatomiskt centrum i hjärnan för nära-döden upplevelser (NDU).
Morse har nedtecknat barns NDU-upplevelser där de beskriver kontakter med ljus och andevarelser. (Morse, M. 1991. Närmare ljuset).
Morse drar av det inte slutsatsen att det finns någon kosmisk Gud endast att Gud finns som företeelse i människans hjärna.

Men det finns andra aspekter. Så här skriver Göran Grip (narkosläkare) i förordet till Melvin Morse ”Nära ljuset”.

Om man stimulerar ett litet väl ”definierat område i högra hjärnhalvan kan man hos försökspersonen utlösa praktiskt taget alla de olika momenten i en NDU och ut-ur kroppenupplevelse, tunnelupplevelsen, världen av ljus, etc”.

Grip fortsätter:

”Är nära-dödenupplevelse en process i hjärnan? Förvisso är den det. Men det är inte heller en tillräcklig förklaring. För det förklarar inte hur man kan göra korrekta iakttagelser av sin omgivning medan man är i dödens närhet och ens syn, hörsel och känsel är satta ur funktion”.

Vad Grip säger är att:
En fysisk kropp som ligger utslagen kan omöjligt ha tillgång till sina ögon. Ändå ser och uppfattar den medvetslösa människan via ett annat medvetandetillstånd ovanför sin kropp allt som försiggår.

Ovanstående text är ett utdrag ur Gränsbrytare, en opublicerad bok som kan ses som en förstudie till trilogin i forskningsprojektet: ”Medvetandets Uppkomst”. På Facebook.

Publicerade resultat är två böcker en tredje beräknas till 2013
Bok 1. Succébo-fröet till framgång (2011)
Bok 2. Tolv Sinnen (2012)
Bok 3. Try Again – Försök igen (Beräknas utkomma 2013)

Börje Peratt

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Medvetandets Uppkomst, Om medvetandets Uppkomst, Psykologi, Succébo-Fröet till framgång, Tolv Sinnen, Try Again - Försök igen, Vetenskap och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Gud finns i hjärnan!

  1. Bo Valhjalt skriver:

    När jag läser om detta ämne så är relationspunkten naturligtvis mina egna upplevelser. En av mina första upptäckter, som födde en hälsosam skepsis till auktoriteter var att ”Ordet” påstod att Gud skapade människan till sin avbild. Upptäckten var att texten skrevs av människor, och slusatsen , att människorna skapade Gud till sin avbild. Därför har jag alltid älskat den första roliga historia jag hörde vid skolstarten:
    – Jag drömde att jag såg Gud i natt!
    – Nä, hur såg han ut?
    – Hon var neger! (Det var på den tiden svarta kallades negrer utan värdering.

    Jag träffade en gång en äldre man som berättade om en NDU, och livligt beskrev ljuset i tunneln och dess oändliga skönhet. Senare drabbades min far av fem hjärtstillestånd en natt och fick akut en pacemaker inopererad. Jag frågade honom vad han upplevt. efter ett liv ständigt plågad av orolig sömn och mardrömmar, sa han att det var som att få sova skönt och gott och ostört. Själv blev jag liggandes en vecka innan jag kom till vård efter en stroke, och då först i vecka på IVA. Jag kom till sjukhuset i skick som ett kolli.

    Sammanfattningsvis finns Gud uppenbarligen åtminstone som föreställning, och till den förhåller vi oss efter eget skön. om döden tänker jag: Ett evigt Nirvana. Min mor var övertygad om reinkarnationens verklighet efter en barndomsupplevelse som fäste sig i hennes sinne. Själv har jag inget i upplevelseväg som pekar åt det hållet, men nog väntar jag på ett tecken från morsan om det finns nå’t. Jo en upplevelse indirekt har jag. Ett meddelande från en seans där någon från Ryssland frågade efter mig (min farfar var född i Ryssland!). Jag hade berättat det för brevskrivarens mamma, så jag tog det som ett värvningsförsök till en andevärld jag känner mig främmande inför.

    Även Sturmark känner till föreställningar om Gud och har valt ett för honom lämpligt förhållningssätt, nämligen att Gud är spelmissbrukare och kastar tärning om allt, dvs slumpen styr, men tänk om Einstein hade rätt: Gud spelar inte tärning!

Kommentera

