Uri Geller mystiker

Uri Geller är en världsberömd magiker som föredrar att kalla sig mystiker. Han anser att han utgår från paranormala krafter då han utför flera av sina konster. Frågan om illusion, tricks eller trolleri är mer adekvat för dem som anser att han enbart är en illusionist.

Trots att han aldrig blivit ertappad för något bedrägligt eller avslöjad som fuskare har skeptikerna  med trollkarlen John Randi och Popoff spetsen lyckat sprida ett nedsvärtande rykte. Några av Randis följare har gjort pinsamma försök att efterhärma Geller, en del utlagda på Youtube.

Om man betraktar tillvägagångssättet så avslöjar det både Popoff och Johnny Carsson show dock inte Geller. Att professionella bedragare utför klantiga och oskickliga försök att efterhärma Geller vittnar ju snarare om att Geller står i en klass för sig.

Vi ser samma avund och plattseende hos ignoranta pseudiker. Kan inget, vet inget men har en klar uppfattning. De påstår att Geller har avslöjats. Nej Geller har aldrig avslöjats bara förnekats. Under 40 år har ingen avslöjat honom däremot har flera forskare, akademiker och professorer bekräftat att han lyckats med prestationer som de inte kan förklara.

Uri Geller Paper

Ett av dessa test finner jag särskilt intressant och jag refererar till min bok Tolv Sinnen för att möjligen förklara hur han kan klara sådana test.

Professor i experimentell fysik John B. Hasted vid Birkbeck London University, pionjärerna inom radar och mikrovågsområdet utförde 1974 tillsammans med David Bohm, teoretisk fysiker, ett test med Uri Geller.  

”I min ficka hade jag en polyetenpåse som innehöll mässingsnycklar, som vägts, noggrant, rengjorts och undersökts på repor.
Min tanke var om nyckeln vägdes efter att den hade hanterats av Geller, skulle jag kunna upptäcka om någon metall försvunnit under böjningen. Jag ville också se till att villkoren var helt rätt, så att David Bohm och jag kunde få en närbild av förloppet. Geller sa att han skulle försöka och bad om en hotellsked. Men jag tog fram de två nycklarna från polyetenpåsen innan han hade en chans och lade dem på bordet. Många skedar är så svaga att alla med måttligt starka händer kan böja dem. Men mina nycklar, särskilt de stora som utfärdats av Automobile Association, är mycket hårdare. Geller var ganska nöjd med nycklarna och tog genast en i varje hand, höll dem lätt mellan pekfingret och tummen och jag slet inte blicken från dem en gång, inte ens för ett ögonblick. Ingenting hände på fyrtio sekunder. Sedan placerade Geller nycklarna platt på bordet och smekte dem försiktigt, ett med varje pekfinger. Geller pratade, men jag tog aldrig blicken från nycklarna och jag är säker på att de aldrig lämnade bordet för att Geller skulle kunna böja dem i smyg. Efter ytterligare en minut, började nycklarna att böja sig något uppåt.  Vinklarna var 11 grader på den ena nyckeln och 8 grader på den andra, vilket mättes efteråt.
Geller gav mig nycklarna och jag la snabbt tillbaka dem i polyetenpåsen. De var inte ens varma. Under hela tiden nycklarna hade tillbringat utanför påsen, hade de först varit mellan Gellers pekfingrar och tummar och sedan på bordet.  Vi tog en taxi direkt tillbaka till kemilaboratoriet där jag hade en våg och jag vägde båda nycklarna. Det var ingen förändring av vikten.” (John B. Hasted, 1974)

Ur boken Tolv Sinnen.

Börje Peratt

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Paranormalt, Psykologi och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

